מנהל כלכלי בכיר של קרן המטבע: העולם מתמודד עם סיכונים גדולים והגלובליזציה לא מתה
כלכלה בינלאומית

מנהל כלכלי בכיר של קרן המטבע: העולם מתמודד עם סיכונים גדולים והגלובליזציה לא מתה

כלכלה סדה - מאמר על ידי פייר אוליבייה גוריןשאס, מנהל הכלכלה הבכיר של קרן המטבע הבינלאומית, שהדגיש כי הכלכלה הגלובלית מתמודדת עם סיכונים גדולים של ירידה אם הירי יימשך באופן שביר בין ארצות הברית לאיראן, תוך שהוא מציין כי הגלובליזציה לא מתה במציאות של ההלם המסחרי הנוכחי; אלא חווה שלב של "שינוי" ועיצוב מחדש של שרשראות האספקה.

גוריןשאס הסביר, בראיונות נפרדים עם סוכנויות "רויטרס" ו"התקשורת הצרפתית", לפני עזיבתו את תפקידו בשבוע הבא כדי לחזור לאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, כי הסכסוכים הגיאופוליטיים ומדיניות המ tariffs שמנהיגה וושינגטון, יוצרים מציאות חדשה שדורשת גמישות רבה יותר מצד המדינות והמוסדות הפיננסיים.

דילמת הנפט

נחשף כי פעולות החילוץ האסטרטגיות מהר נפט, סייעו להימנע מקפיצה חדה במחירים כתוצאה ממלחמה במזרח התיכון, כאשר רק 3 אחוזים מהנפט העולמי נמשכו מהשווקים, במקום התחזיות הראשוניות שהן בין 10 ל-15 אחוז.

עם זאת, הזהיר הבכיר הבינלאומי כי המאגרים הללו אזלו באופן משמעותי כעת, מה שמצמצם את מרווח הפעולה של המדינות במקרה שהסכסוך יתחדש ויפר את הפסקת האש, במיוחד לאחר שהנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, האשים את איראן בניסיון לפגוע בספינה ליד עומאן.

בהקשר הזה, רמז גוריןשאס כי הקרן, שתוציא עדכון תחזיותיה הגלובליות ב-8 ביולי, עשויה לחזור להציע "תחזיות בסיס" מסורתיות במקום שלוש התסריטים שהשתמשה בהם באפריל האחרון, כתוצאה מהעומס שהשאיר סגירת מצר הורמוז ועליית מחירי הנפט מעל 100 דולר.

המנחה של קרן המטבע, ג'ולי קוזק, הקפיאה ביום חמישי את התשובה לשאלה האם הקרן תמשיך בשלוש תסריטי הצמיחה או תחזור לתחזיות הבסיס המסורתיות.

קוזק ציינה בחודש שעבר, כאשר מצר הורמוז היה עדיין סגור ומחירי הנפט המונומנטאליים היו מעל 100 דולר לחבית, כי הכלכלה הגלובלית עוברת מ"תחזיות הפניות" האופטימיות יותר, שציפו לסיום מהיר של הסכסוך ולצמיחה של 3.1 אחוזים בשנת 2026, ל"תסריט הפוך" עם צמיחה של 2.5 אחוזים.

המכסים חסרי תועלת

למרות השינויים העמוקים, דחה גוריןשאס את ההנחה של "סיום הגלובליזציה", והדגיש כי שיעורי הסחר העולמי בתוצר המקומי הגולמי עדיין חזקים. הוא תיאר את המצב הנוכחי כהתשוקה להפחית את רמת הסחר הבין-מדינתי בין ארצות הברית לסין, תוך שהוא מציין כי שרשראות האספקה החלו להתאים כבר דרך כניסת מדינות מתווכות כמו מקסיקו ווייטנאם.

העביר הבכיר שנמצא בדרך החוצה ביקורת על מהירות השימוש של ממשלת טראמפ במכסים ובעונשות הכלכליות כדי לפתור סכסוכים פוליטיים, ואמר: "העונשים והמכסים הם למעשה כוח השפעה לטווח קצר בלבד, אך השחקנים בצד השני מוצאים דרכים לעקוף את זהים, או להאיץ את החדשנות שלהם, או לבנות קשרים מסחריים חדשים רחוק מוושינגטון. לכן, לטווח בינוני עד ארוך, הם כמעט שאינם מצליחים כלל".

הוא גם הביע ספק ביכולת המדיניות לנחול תעשיות בתוך ארצות הברית לשפר את התעסוקה, והסביר כי המפעלים החדשים בכלכלות המתקדמות יסתמכו במידה רבה על הטכנולוגיה ויעסיקו מספר עובדים נמוך יותר.

מלכודת "ההכנסה הבינונית"

בהתייחסו לעתיד המדינות המתפתחות, הזהיר גוריןשאס מפני הסכנה של נפילה רבה של כלכלות השווקים המתעוררים ל"מלכודת ההכנסה הבינונית". הוא הבהיר כי המודל הסיני שמתבסס על יצוא וניצול פערי העלויות, שהיה נוסחת הצלחה מאז שנות ה-90, אינו זמין בקלות היום.

סיים גוריןשאס את דבריו בהזכרת האתגר הגדול שמעסיק מדינות גדולות כמו הודו, ואמר: "במצב של נטיית הכלכלות המתקדמות לסגור את עצמן, בעוד סין ממשיכה להציע תחרות חריפה בעלויות היצור, מרווח האפשרות של המדינות המתפתחות לאמץ מודל צמיחה מבוסס על יצוא הולך ומצטמצם, מה שמשאיר מדינות כמו הודו במצב של חוסר ודאות לגבי יכולתן לעקוב אחרי בייג'ין".