אירופה במצב קשב מרבי וצפיות להרחבת גלי החום למדינות הבלקן
סדה ניוז - צפוי שגל החום, שמשפיע על המדינות במערב אירופה בימים האחרונים, יגע באזור הבלקן החל מיום שבת, בעוד שסך כל חופי הים האדריאטי היו כפופים ביום שישי לאזהרות בדרגת אדום, כך על פי סוכנות "מטיאו אלארם".
צפוי שמעלות החום יגיעו ל-39 מעלות צלזיוס החל מיום ראשון ועד לפחות יום שני הבא, בכמה מולדות בסרביה, צפון מקדוניה, בוסניה ומונטנגרו, כך מדווחות סוכנויות מזג האוויר הלאומיות השונות.
זה מתרחש בשעה שרשויות הבריאות במערב אירופה הודיעו ביום שישי על מצב קשב מרבי לאור החמרת גלי החום האחרונים, השניים מסוגם, שגרמו למקרי מוות, במיוחד עם העלייה בלחץ על המערכות הבריאותיות.
אירופה חווה גל חום קיצוני, מהמלכה המאוחדת דרך צרפת ועד גרמניה, איטליה, אוסטרליה וסרביה. המדענים אישרו שמדובר בגל החום הגרוע ביותר באירופה, כאשר שינויי האקלים מתקדמים בקצב מהיר יותר מכל מקום אחר.
בעוד שהארגון העולמי למזג האוויר העריך ביום שישי שגל החום הפוגע באירופה עשוי להיות תופעה רשמית, הוא ציין בו בזמן שהמוקדם לקבוע זאת. דוברת הארגון קלייר נואלי אמרה במסיבת עיתונאים בג'נבה: "אפשר לומר בסוף הקיץ, כשנבחן את העונה כולה, שזו הייתה גל חום רשמית. אך בשלב זה, הגל עדיין ממשיך במידה רבה".
נואלי ציינה ש"יש הגיון בשימוש בביטוי גל חום רשמי במספר מדינות כמו צרפת", אך היא הזכירה ש"בשנה שעברה גם היו גלי חום רשמיים, אם כי הם פגעו בחלק אחר של אירופה, במיוחד סקנדינביה". היא הוסיפה: "אסור לשכוח שאנחנו עדיין בעיצומו של הגל הזה. זה לא רגיל, אבל זה לא יוצא דופן; כבר חווינו גלי חום דומים בחודש יוני". היא אישרה ש"הגל הנוכחי נמשך כרגע מתמשך ומתקדם לעבר מרכז אירופה ואז לעבר הבלקן".
בהקשר זה, לשכת המטאורולוגיה הבריטית הודיעה שכמות החום בסוף היום ב'סוֹף׳, מזרח אנגליה, הגיעה ל-37.3 מעלות צלזיוס ביום שישי, לאחר שהוכרזו 36.9 מעלות צלזיוס מוקדם יותר באותו יום, כך נשבר השיא של הימים הכי חמים בחודש יוני במדינה אי פעם, זו הפעם השלישית ברציפות.
סביר להניח שכמות החום עברה את השיאים בצרפת ובבריטניה, כאשר נשברו השיאים של חודש יוני שנרשמו אי פעם. באיטליה, צפוי שדרגות החום יעלו יותר ביוםיים הקרובים, כאשר צפוי שייקלטו קריאות ראשונות של הקיץ הזה ב-40 מעלות צלזיוס.
בגרמניה, רשות המטאורולוגיה הלאומית דיווחה כי המדינה רשמה באופן זמני את כמות החום הגבוהה ביותר בהיסטוריה שלה, ביום שישי, עם 41.3 מעלות צלזיוס במדינת סארלנד שבדרום-מערב המדינה. אם הקריאה הזאת תתאמת, היא תעבור את השיא הקודם ברמה הלאומית של 41.2 מעלות צלזיוס, שנרשם ב-25 ביולי 2019.
פורסם על לפחות 55 מקרי מוות הקשורים לגל החום בצרפת, כאשר כמות החום בפריז הגיעה ל-40.9 מעלות צלזיוס מאז יום רביעי. למרות הצפייה בהפחתה בכמות החום, הרשויות מצפות לעוד מקרי מוות דומים, במיוחד בין אנשים הפונים לאזורים מימיים שאינם מפוקחים כדי לקרר את גופם.
בהקשר זה, דובר האגודה הרפואית של חדרי החירום בצרפת וילפריד סאמוט אמר שהבתי חולים לא מוכנים דיים להתמודד עם גל החום הנוכחי. הוא הוסיף ש"ההשפעה על הבריאות הנפשית של העובדים בתחום הבריאות היא עצומה", והדגיש "שזו אסון".
יש לציין שבבריטניה, כמו גם בצרפת, הבתי חולים הגיעו למצב של חידום קיבולותיהם, והוחלפו יחידות חירום, ותחילת ספירת המקרים בקרב קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות, ילדים ומתבגרים שאין להם קורת גג, במיוחד שהחום גורם להתפתחות תופעות מוות, בין אם מדובר בטביעה או עקב חום גבוה או כתוצאה מהתקפי לב מכך.
לדוגמה, בבית החולים "ג׳ורג׳ פומפידו" באירופית, אחד מהמוסדות הרפואיים הבולטים בפריז, קיים מצב "מסוכן מאוד", כך דיווח ראש מחלקת החירום פיליפ ג'ואן ביום שישי. הוא הסביר ש"המסדרים עמוסים" בחולים "שבדרך כלל הם קשישים", אך גם קיים בהם "חמישים לשישים", שסובלים מ"חום גבוה מאוד". הוא ציין גם "אנשים חסרי בית שמגיעים עם חום גוף של 42 מעלות צלזיוס".
מצידו, המומחה פול מארקט, מ"וויסלאה" למזג האוויר, אמר כי החלק היבשתי של אירופה כולה יהיה חם יותר ב-9 עד 13 מעלות צלזיוס בהשוואה לממוצע העונתי בימים הקרובים, כך דיווחה סוכנות בלומברג היום, שישי.
החום הכבד והמוקדם באופן יוצא דופן מאיר זרקור על איך שינויי האקלים מפנים את טיב הקיץ ביבשת האירופית, שחווה העלאת דרגות חום בקצב המהיר ביותר בעולם. עד עתה, העלאת החום הייתה ממוקדת בעיקר בצרפת, כאשר הממוצע היומי הגיע לנקודה הגבוהה ביותר בהיסטוריה.
חישובים שהציגו סוכנות فرانس פרס שיעור של יותר מ-50 מיליון אזרחים בגרמניה ויותר מ-30 מיליון בצרפת יעמדו בפני חום שיעלה על 35 מעלות צלזיוס. בסכום, צפוי שיותר מ-420 מיליון אנשים באירופה (מלבד טורקיה), כלומר כמספר שבעה מכל עשרה, יחוו חום קיצוני שיעבור 30 מעלות צלזיוס.
הנתונים הראו שכ-150 מיליון אירופאים בשני שלישים מצרפת, גרמניה, הולנד ומדינות הונגריה היו, ביום שישי, תחת איום של מזג האוויר הדחוס שבו עלו הטמפרטורות על 35 מעלות צלזיוס, כאשר זה מתמשך בגלל גל החום שנגרם על ידי "כיפת חום" השולטים על אירופה.
על פי המכון רויטרס לאקלים, גל החום, שהעלה את הטמפרטורות עד 18 מעלות צלזיוס מעל ממוצע העונתי, נובע מדפוס אטמוספרי הידוע בשם "מחסום אומגה". דפוס זה גורם לשימור של מסה של אוויר חם מעל אזורים מסוימים במשך פרקי זמן ארוכים עם אקלים יותר קר בקצותיו.
כמו כן, גל החום משאיר אפקטים שליליים על הכלכלה האירופית, גם עם האטה בפרודוקטיביות והצמיחה וגם עלייה במחירים. משפט שסיפק לאחרונה חברת "אליאנס טרייד" הגרמנית טוען ש"גלי החום הכבדים", כמו זה שנחווה במערב אירופה בפעם השנייה בפחות מחודש, "נראה כסיכון כלכלי של структурное", שבו אירופה חשופה בוודאות. לאירופה יש כמה נקודות תורפה רבים, כולל הזדקנות אוכלוסייתה, צפיפות המבנים והפצת אמצעי הקירור החסרים שיש ברשותם רק 19% מהמשפחות בממוצע לעומת כ-90% בארצות הברית.
בעוד שהגל החום הכבד שבשמים במערב אירופה לאחרונה, חברת האנרגיה השוויצרית "אקספו", ביום שישי, הודיעה על סגירה זמנית של תחנת "ביזנאו",תחנה גרעינית הפעילה ביותר בעולם, עקב החמרת טמפרטורות המים של נהר האר, שבו נעשה שימוש לקירור של שני המגיבים.
החברה הבהירה כי טמפרטורת המים בנהר הגיעה ל-25 מעלות צלזיוס, בימים חמישי ושישי, מה שהצריך את הצעד הזה כאמצעי זהירות. הסגירה הזמנית, בהתאם למפעילי תחנות הכוח הגרעיניות, נועדה להגן על המערכת האקולוגית של הנהר ולמנוע מתקשורת של דגים וכדומה.
"אקספו" ציינה שכאשר טמפרטורות המים יירדו או ייתצפו להיחלשות מספקת, תישקל מחדש תוכניות לחידוש חיי המגיבים. הפקת המגיבים כבר הוגבלה בחצי, ביום שלישי האחרון, לפני שניתן היה ההחלטה על סגירה מוחלטת.
יש לציין כי תחנת "ביזנאו" ממוקמת באי בנהר האר בצפון שווייץ, במרחק של פחות מעשרה קילומטרים מהגבול הגרמני, והיא הופעלה לראשונה בשנת 1969.
החוק לאחדות אתנית סינית מרחיב את האחיזה על מיעוטים בחו"ל
טראמפ חושף דרכון אמריקאי חדש עם תמונתו
אירופה במצב קשב מרבי וצפיות להרחבת גלי החום למדינות הבלקן
פירסום הטקסט המלא של ההסכם שנחתם בין לבנון לישראל
עדי ראיה: זיהוי חורבות מטוס ליד גורד שחקים בבירה הסינית
רעידת אדמה חדשה בעוצמה של 4.9 דרגות פוגעת בוונצואלה ומספר הנפגעים גדל
קאסם: מזכר ההבנות בין וושינגטון לטהראן הוא הכרזה רשמית על תבוסת ארה"ב וישראל