"בלומברג": פתיחת מצר הורם שוקעת בשווקי הנפט בעודף מפתיע
סדנויוז - חלקים מרכזיים משוק הנפט טבועים לפתע בהיצע, עם האצת זרימת המשלוחים שיוצאים ממצר הורם לאחר ההסכם האמריקאי-איראני על פתיחת המעבר הימי.
עד שנחתם ההסכם, תרם שילוב של שחרור של מאגרים אסטרטגיים, קריסת הביקוש מסין, הלקוח הגדול ביותר, ומספר רב של טנקרים שחולקים "בסודיות" באמצעות מים של המפרץ הערבי, להיווצרות עודף קטן בחלק מהשווקים המרכזיים, כך אומרים סוחרים.
ועכשיו, השווקים באירופה ובאסיה נחלשים, כאשר הקונים מוצאים את עצמם טובעים בהצעות המשלוחים.
באחד הדוגמאות הדרמטיות ביותר לכך, הנפט האנגולי, אשר בדרך כלל קונה סין במהירות, נמכר בהנחות הגדולות ביותר ביותר מעשור, ונסחר לפעמים סביב 10 דולרים לחבית מתחת למדד "ברנט" ההיסטורי העולמי.
על פני שטח רחב יותר, אומרים סוחרים שכמה מזקקים סיניים כבר הציעו משלוחים למכירה, בה انعкое חדית לזרימות הרגילות.
ההנחות האלה באנגולה מראות כיצד עברה השוק הפיזי העולמי של הנפט, בתוך חודשים ספורים בלבד, ממחסור ענק לאותות של עודף.
נפט המזרח התיכון נסחר מאז אמצע החודש במבנה של "קונטנגו" יורד שמעיד על עודף היצע, ומחיר מדד "ברנט" העולמי הפך ביום רביעי, עם ירידת המחירים השיא מתחת ל-75 דולר לחבית לראשונה מאז תחילת המלחמה.
דן סטריובן, יו"ר שותף של מוצרי גלובל של "גולמן סאקס" (Goldman Sachs Group Inc), אמר בראיון לטלוויזיה "בלומברג": "אתה מקבל למעשה הנחה לקנות חבית עכשיו לעומת לקנות אותה מחר בעקבות ביקוש חלש מסין על נפטי המזרח התיכון". הוא הוסיף: "פתיחת המעבר מתקדמת היטב ובמהירות".
מיליוני חביות משתחררות מקשר הורם
באפריל, מחיר מדד הנפט הפיזי החשוב ביותר בעולם, "ברנט ההיסטורי", חצה את 140 הדולר והגיע לרמה הגבוהה ביותר אי פעם.
העלייה נתמכה ברכישות בהיסטריה מבתי הזיקוק ברחבי העולם תחת מלחמת איראן. וכעת, המדד עצמו ירד כמעט בחצי, ונמצא קרוב לרמה שבה היה כאשר החלה המלחמה.
הירידה הביאה מחדש לתודעה את הסיכוי לעודף גדול בהיצע שצפוי היה להשתלט על שוקי הנפט השנה, מכיוון ש"הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה" חזה בשבוע שעבר עודף גדול בשנת 2027.
עם זאת, חלק גדול מהצלחת שוק הנפט בפתרון בעיית ההפרעה בהיצעים במצר הורם, עלה על חשבון המאגרים שצריך למלא מחדש, מה שעשוי לספוג חלק מהעודף הזה.
אפילו לפני ההסכם לשלום הזמני בין ארצות הברית לאיראן, החלה מיליון חביות ביום להיכנס בשקט לשווקים העולמיים, כולל אספקות מהאמירויות ומהכווית, עם עזרת הצבא האמריקאי.
האמירויות במיוחד העלו במהירות את משלוחי הנפט במהלך המלחמה, והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה העריכה השבוע שסך יצוא הנפט שלהם הגיע לכ-85% מהרמות שלפני המלחמה עד Anfang יוני, כלומר לפני ההסכם על פתיחת המיצר באופן רשמי.
לפני חתימת ההסכם האמריקאי-איראני, אחד הסוחרים המעורבים באופן פעיל בהצלבות ה"אפלה" (ללא שידור אותות), אמר שהוא פורש מהמסחר המורכב והיקר הזה, כי הנפט כבר לא נחוץ.
בימים שלאחר מכן, גם גלי נפט תקוע החלו להתנפח החוצה. איראן שלחה 30 מיליון חביות לאסיה בימים שקדמו להנפקת אישור של ארצות הברית, שניתן למשך 60 ימים, המאפשר לה למכור נפט בשוק הבינלאומי, בזמן שהחברות שלא חצו את המעבר קודם, כולל חברת הטנקרים הסעודית הענקית "בהרי", עבדו להביא את החביות התקועות החוצה.
בשבועות האחרונים, האמירויות מכרו כ-60 מיליון חביות של נפט שנוצר בתוך המפרץ הערבי בסדרת מכרזים לחודשים הקרובים, מה שהגביר את הלחץ על מחירי הנפט במזרח התיכון.
חביות המפרץ מתכוונות לשווקים חדשים
כתוצאה מכך, עכשיו מועברות מיליוני חביות שהיו מיועדות בדרך כלל לאסיה, לכיוון אירופה. בלומברג דיווחה בעבר שנכון להיום, לפחות שישה טנקרים ענקיים הנושאים סך של 12 מיליון חביות נפט מהאמירויות ומעומאן תכננות להגיע לאירופה בחודש הבא.
גם מזקקת הדאנגוטי הניגרית הענקית קנתה משלוחים מהאמירויות בפעם הראשונה, דבר המהדק כיצד שההגברה בהיצעים צריכה למצוא שווקים חדשים.
כדי להתמקד, רמות המאגרים הנמוכות בצורה מסוכנת בחלקים מסוימים בעולם מאפשרות לשוק להיות מאוד פגיע לפגיעות ולמהומות חדשות.
ומאגרי הנפט האמריקאיים, כולל המאגרים האסטרטגיים, הגיעו לרמתם הנמוכה ביותר מאז 1984, בזמן שמאגרי המחירים המרכזיים ב"קושינג" גם מתקרבים לרמות המינימום התפעוליות. התוצאה הייתה מחירים אמריקאיים חזקים יותר בהשוואה לשאר העולם, מה שמגביל את הביקוש ליצוא.
אבל במקומות אחרים, יש הרבה סימנים לחולשה קצרת טווח. שוק "הים הצפוני" נסחר בהנחה מול חוזי "ברנט" הפוטנציאליים השבוע, מה שמעיד על כך שההיצע באזור שקובע את המדד העולמי הוא שופע.
כמו כן, בתי המסחר וחברות הנפט הפיזיות דומיננטיות במכירת חוזים נגזרים בשבועות האחרונים, לפי נתונים שנאספו על ידי "בלומברג".
מחירי הנפט האנגולי, אשר לעיתים קרובות הם "בינוניים", והדומים לחביות היוצאות מהמפרץ הערבי, היו נמוכים באופן ניכר.
ג'ון גוה, אנליסט בכיר בשוק הנפט ב"ספארטה קומודיטיז" (Sparta Commodities), הצהירה כי "בתי הזיקוק האסיאתיים מסופקים היטב כבר עד אוגוסט, והחביות המיידיות שהשתחררו ממצר הורם פשוט דוחפות את מאזן ההיצעים לעודף, מבלי שסין תגדיל את הביקוש".
"בלומברג": פתיחת מצר הורם שוקעת בשווקי הנפט בעודף מפתיע
חזרה לאמון בעסקת הבינה המלאכותית מח revitalizes את המניות באסיה
מחירי הנפט ממשיכים לרדת עם החזרה המהירה של החביות מהורמוז לשוק
הברק של הזהב דועך עם עליית הדולר והסיכויים להעלאת הריבית האמריקאית
לראשונה מאז נובמבר.. הזהב מתדרדר מתחת ל-4000 דולר לאונקיה
המניות האירופיות נופלות מול הערכת המשקיעים את השיחות האמריקאיות-איראניות
קטאר מצפה לשוב לייצור גז טבעי נוזלי בצורה רגילה בתוךweeks