המרכז הלאומי: כוחות הכיבוש מקדמים פרויקטים התיישבותיים חדשים שמשנים את המציאות בצפון הגדה
סדנאוס - המרכז הלאומי להגנה על הקרקע והתנגדות להתיישבות דיווח בדו"ח השבועי שלו, כי כוחות הכיבוש הישראלי ממשיכים לבצע פרויקטים קולוניאליים חדשים שמטרתם לשנות את המציאות הגיאוגרפית בצפון הגדה המערבית, באמצעות הקמת התנחלויות חדשות, והרחבת הקיימות, והקמת רשת דרכים קולוניאליות, המנפצת את פני היישובים והכפרים הפלסטינים.
הדו"ח הבהיר כי פרויקטים אלו כוללים הקמה ופיתוח של 18 התנחלויות, מהן התנחלויות בולטות כגון "יחניט" על אדמות כפר ערבה במחוז ג'נין, וההתנחלות "ראש העין מזרחית" על אדמות כפרי דיר בלוט והזווית במחוז סלפית, בנוסף להכשרתה של מספר מאחזים ומחלבות צאן והפיכתן להתנחלויות מוכרות במסגרת התכנית המפורטת הישראלית.
נוסף על כך, התכניות החדשות בין מחוזות נאבלוס וג'נין כוללות הקמת דרך קולוניאלית המקשרת את ההתנחלות "חומש" לאזור הבקעה, מה שמפריד בין המחוזות גיאוגרפית, לצד חיזוק ההתנחלות "סאנור" והרחבת המאחזים הסובבים אותה במסגרת חגורת התיישבות שמטרתה לסיים את הקשר הגיאוגרפי של הפלסטינים בצפון הגדה המערבית.
הדו"ח ציין כי המפות הארצית והמסמכים בשטח חשפו פרויקט לחפירת דרך קולוניאלית המקשרת בין ההתנחלויות "חומש" ו"שוף ישראל" להתנחלאות "שגית יהודה" בבקעה, על חשבון אלפי דונמים חקלאיים שנגזלו מאדמות כפרי בית עמרין ויאסיד בצפון מערב נביוס, וממשיכה לאדמות כפרי ג'בע וסריס בדרום ג'נין, מה שגורם להפרדה של עיר ג'נין מנביוס מהצד הדרום מזרחי.
בהנחיה כי מה שמכונה "המועצה העליונה להתיישבות" אישרה תוכנית לשיקום והרחבת ההתנחלאות "סאנור", הכוללת כינון 126 יחידות דיור קבועות סביב הקלעי ההיסטורי, בנוסף להקמת בתים פרטיים ובניינים רב-קומתיים במימון ממשלת הכיבוש, במסגרת החדרת הנוכחות הקולוניאלית הקבועה באזור.
הדו"ח הצביע גם על הגברת הפעולות להרחבת בלוק "שאקיד - ריחן" غرب ג'נין, שכוללת את ההתנחלויות "שאקיד, חננית, ריחן ותל מנשה", תוך הרחבת הכוח הבניית שלהן על חשבון אדמות האזורים (א) ו-(ב), וחיבור ההתנחלאות "שافي שומרון" לרשת הדרכים העוקפות כדי להקל על תנועת המתנחלים לעבר הבקעה והתנחלאות "חומש" دون المرور في المناطق الفلسطينية.
הוסיף כי התוכנית כוללת גם חפירה של מספר דרכים קולוניאליות, ביניהן דרך המקשרת את הר עיבל להתנחלאות "חומש" תוך מעבר ב"תרסלה" ובמחנה סאנור, עד ה"דוטן", ודרך המתקדמת מהר הסלמנה ברבא להתנחלאות "נויה" ליד האוניברסיטה הערבית האמריקאית, ולאחר מכן עד ה"דוטן", בנוסף לדרך המקשרת את ההתנחלויות "גנים" ו"קדומים" למחסום הג'למה הצבאי, ואחרת שמקשרת את ההתנחלויות הללו להתנחלאות "נויה", וסלילת דרך שמובילה להתנחלאות חדשה שמתכוונות כוחות הכיבוש להקים ליד הכפר פקועה.
הדו"ח ציין כי הכיבוש ממשיך ליישם תוכנית מואצת לשליטה על הר עיבל, شمال עיר נביוס, באמצעות הקמת מאחז קולוניאלי רועי ומגורים כהכנה להפוך אותה להתנחלאות קבועה, כחלק מתוכנית שמטרתה לבודד את העיר ולשלוט על פסגות חיוניות שלה.
הסביר כי המתנחלים הקימו את ה"גרעין הראשון" של המאחז הזה במרץ 2026, בשיתוף עם מה שמכונה "מועצת ההתנחלויות צפונית הגדה" ותנועת "אמדא" הקולוניאלית, בעוד המהלכים להכניס את הבתים הניידים (קראוונים) ואת הציוד הכבד נמשכים כדי להנחית את הנוכחות הקולוניאלית ולהרחיב את התשתית, בהתאם להחלטת ה"קבינט" הישראלי מיום מאי 2025, המורה על הכשרתה והקמת 22 אתרים קולוניאליים נוספים בגדה, כשהר עיבל היה אחד הבולטים שבהם.
הדו"ח ציין גם כי הכיבוש עושה שימוש בנרטיב המקראי שמקדמות עמותות הארכיאולוגיה הישראלית על קיומו של "מזבח" באזור "הברנאת" על ההר, כדי להצדיק את הפיכת האתר לאתר תיירות דתית יהודית, מה שמאפשר את השתלטות על שטחים נרחבים מהאדמות הסובבות במענה ל"הגנה על הארכיאולוגיה".
הוסיף כי השליטה על הר עיבל, הנחשב לפסגה הגבוהה ביותר בסדרת הרי נביוס, מעניקה לכוחות הכיבוש קצין צבאי על עיר נביוס והכפרים הצפוניים והמזרחיים הסובבים אותה, גם היא בוקרת בפרויקט לחפירת רשת דרכים קולוניאליות המתרחבות לעבר ההתנחלויות "חומש" ו"סאנור", מה שחזק את השליטה על צפון הגדה המערבית ומבטיח את תכניות המתנחלים הרחק מהאזור הפלסטיני.
בהקשר זה, הדו"ח הבהיר כי כוחות הכיבוש ממשיכים לפגוע בסה"ב הבקיעי מזרחית לטובאס, באמצעות חיסול קווי מים המזינים אלפי דונמים חקלאיים, במסגרת יישום תוכנית "החוט האדום", שמטרתה להקים דרך צבאית וגדר בטחון על אדמות האזרחים.
הוסיף כי דחפורי הכיבוש ממשיכים זה חודשים את עבודות הגרירה, והשמדה של האדמות החקלאיות שנזרעות בעצים וירקות, לצד שיבוש רשתות המים, מה שמסכן את מקורות הכנסה של מאות חקלאים ומניע אותם לעבר גירוש הכוח לטובת ההרחבה הקולוניאלית.
הדו"ח ציין כי הנתונים הראשוניים מצביעים על כך שכ-24 אלף דונם, שנמצאים בבעלות קרוב ל-300 חקלאים, הפכו להיות בסיכון של ייבוש והרס, מה שמשקף רבע משטח הבקיעה של 96 אלף דונם, בעוד הסכנה נמצאת בשאר שטחי הבקעה שימשכו את עבודות הגרירה. הדו"ח טוען כי תוכנית "החוט האדום" מהווה צעד מתקדמת להפריד את הבקעה משאר האזורים של הגדה המערבית ולהשיב את השליטה הישראלית עליה.
והזכיר הדו"ח כי העיתון "הארץ" חשף בנובמבר 2025 כי התוכנית כוללת הקמת דרך צבאית וגדר בטחון באורך 22 קילומטר ורוחב 50 מטר, המתרחבת מאל קזשומת אינשבלי בבקעה האמצעית עד למחסום טיאסיר הצבאי, לאחר שהוצאו צווים להתפס על 1042 דונם מאדמות האזרחים, והחלה ביצוע עבודות גרירה שיגרמו להפרדה של אלפי דונמים נוספים.
ובצד הפיננסי, הדו"ח ציין כי שר האוצר הישראלי הקיצוני בצלאל סמוטריץ', שואף לאשר חבילה חדשה של התקציבים, המוערכת במאות מיליוני שקלים, לטובת ההתנחלויות לפני תום כהונת הממשלה הנוכחית, עם החמרת חלק מהן כדי להישאר בתוקף ולחייב את הממשלות הבאות, כפי שדווח על ידי העיתון "הארץ".
הדו"ח הבהיר כי תוכנית סמוטריץ' כוללת הכפלת ההקצאות עבור מה שמכונה "זהות יהודית" בסך 200 מיליון שקל במסגרת תכנית שמנשכת עד 2028, מה שיבטיח להמשיך בזרימת כספים אלו גם לאחר סיום כהונת הממשלה הנוכחית. והקצאות אלו מתווספות לתקציבים שכבר אושרו במהלך השנה הנוכחית, ביניהם 82 מיליון שקל ל"מנהלת הזהות היהודית" التابعة למשרד ראש ממשלת הכיבוש, ו-60 מיליון שקל לסעיף "התרבות היהודית", לצד מאות מיליוני שקלים המוקדשים למשרדי המורשת, המסורת והמשימות הלאומיות.
הוסיף הדו"ח כי סמוטריץ' ממשיך גם לדחוף להרחבת ההטבות המוענקות להתנחלויות באמצעות שני החלטות חדשות שמטרתן להרחיב את ההגדרה של "אזורים של העדפה לאומית", כך שיכלול אחת מהן שטח ההתנחלויות בבקעה, בעוד שציון אחר כולל התנחלויות צמודות לעזה, דבר שמקנה להן לקבל thêm תמריצים כלכליים ופיקוח מס.
הזכיר כי "הארץ" דיווחה כי חלק גדול מכספים אלו עדיין לא נוצלו, כאשר מה שנשאר לפחות מיליארד שקל עדיין בקופת הכסף של הקואליציה, בנוסף ל-1.3 מיליארד שקל שהוקצו רשמית לפיתוח פרויקטים ברשויות המקומיות, בעוד שחלקם מנוצלים למעשה למטרות הקואליציה הממשלתית.
בהקשר זה, הדו"ח הבהיר כי הקמפיין המוקדם לבחירות הכנסת הישראליות המתקיימות לפני סיום השנה הכניס את מנהיגי הימין להחמיר את הנרטיב שלהם לגבי ההתיישבות והגדה המערבית.
הזכיר כי סמוטריץ', שמשמש גם כשר במשרד הביטחון ומוביל את حزب "הציונות הדתית", הודיע במהלך כנס של מנהיגי ההתנחלויות בגדה המערבית כי מטרותיו בממשלה הבאה כוללות גירוש הפלסטינים, ביטול הסכמות אוסלו, והמשך לעבור לכרוך בדברים את הגדה המערבית, כשהוא רואה בכך "הפתרון ארוך הטווח לסכסוך".
הוסיף הדו"ח כי סמוטריץ' קרא גם לפירוק הרעיון להקמת מדינה פלסטינית, ולשינוי המציאות הפוליטית והביטחונית בגדה המערבית, כשהוא מביע את תקוותו להעביר מה שכונה "מהפכת ההתיישבות" לאזורים הנגב והגלעד כדי לחזק את הנוכחות היהודית בהם.
הוסיף הדו"ח כי ראש ממשלת הכיבוש לשעבר, נפתלי בנט, הצטרף גם לתחרות הבחירות הזו, והדגיש כי האזורים המוגדרים (C), המהווים כ-60% משטח הגדה המערבית, "יהיו חלק ממדינת ישראל", בעוד שהאזורים (A) ו-(B) יישארו תחת שלטון עצמי פלסטיני, בהבעת דחייתו להקמת מדינה פלסטינית.
ובפגיעות בשטח בשבוע ששודרה על ידי המשרד הלאומי להגנה על הקרקע ולמניעת ההתיישבות, הדו"ח דיווח כי כוחות הכיבוש והמתנחלים המשיכו את תקיפותיהם ברחבי הגדה המערבית, כולל פריצות, תקיפות, הריסות בתים, יישור קרקעות, חיתוך דרכים והרס רכוש, בנוסף לתקיפות ישירות על האזרחים.
המרכז הלאומי: כוחות הכיבוש מקדמים פרויקטים התיישבותיים חדשים שמשנים את המציאות בצפון הגדה
מכות אמריקאיות ואיראניות מוגבלות, ופנס מזהיר את טהראן
הכיבוש ממשיך בהפרות שלו על הפסקת האש בעזה
כוחות הכיבוש עוצרים אזרחים ביהודה ושומרון
המאגרים המרוקנים.. מדוע לא יתאושש מלאי צבא ארה"ב בקרוב?
נתניהו: נמשיך להישאר בדרום לבנון ואחת משתי האזורים הניסיוניים מחוץ לאזור הבטחון
לבנון וישראל חתמו על הסכם מסגרת תחת חסות אמריקאית