דו"ח: ישראל אינה סומכת על ואנס והמצב במערכות היחסים עם וושינגטון גרוע יותר
סדה ניוז - מגזין פוליטיקו חשף -מתוך מקורות ואנשי ציבור אמריקאים וישראלים מעורים- כי ממשלת ראש ממשלת ישראל בנימין נתנהיו אינה סומכת על ג'י.די. ואנס, סגן הנשיא האמריקאי, ומחשיבה אותו כאחד המובילים בפרישה להסכם עם איראן, כמו כן פעל כדי לדחוף לעבר צמצום הקשר האמריקאי עם ישראל.
המגזין ציין כי ואנס חזר על השנים רבות להדגיש כי האינטרסים האמריקאיים והישראלים אינם תואמים תמיד, וכי ארצות הברית אינה צריכה להיגרר למאבק עם איראן בשם ישראל, עמדה שעדיין מעוררת חששות במעגלי קבלת ההחלטות הישראלים.
לפי מקור שמבוסס על האינטראקציות בין הממשלות, ישראל העדיפה לאורך זמן קשר ישיר עם הנשיא טראמפ ועם שר החוץ מרקו רוביו במקום עם ואנס, בהתחשב בכך שעמדותיו הזהירות כלפי הקשר האמריקאי-ישראלי מייצגות כיווניות שולית בתוך הממשל.
עם זאת, התפקיד המרכזי שהוא שיחק במו"מ עם איראן ובהסכם שצמח ממנו הראה כי השפעתו בבית הלבן גדולה יותר ממה שחשבה תל אביב.
"לא עלינו להילחם בשם ישראל"
פוליטיקו ציטטה ממקור מעודכן כי ההצהרות האחרונות של ואנס "הפתיעו את הישראלים", ונחשבות בקרב גורמים רשמיים ישראלים ל"אחת מהנקודות הנמוכות ביותר בהיסטוריה של היחסים בין המדינות".
לפי מקורבים לסגן הנשיא, הצהרות אלו משקפות תובנה מתגברת בתוך הממשל כי התמיכה הציבורית בישראל הולכת ויורדת בקרב מגזרים בוחרים אמריקאים, כולל בתוך בסיס המפלגה הרפובליקנית הצעירה, דבר שמחייב גישה פוליטית אחרת לקשר עם תל אביב.
סגן הנשיא האמריקאי חוותה תגובות חריפות כלפי חברי ממשלת ישראל אשר תקפו את מזכר ההבנות שהושג עם איראן, ואמר כי הנשיא דונלד טראמפ הוא "הנשיא היחיד המגלה אמפתיה כלפי ישראל כיום".
ואנס אמר שאם היה במקומו של חבר כלשהו בממשלת ישראל לא היה "יוצא על מתקפה על בעל הברית החזק היחיד שנשאר לי בכל העולם" והצביע על כך ש"שליש מהנשק שהגן עליהם בחודשים האחרונים יוצר ומומן על ידי ארצות הברית".
מנגד, אמר אדם הקרוב לואנס כי סגן הנשיא "פשוט משקף את עמדות טראמפ", והדגיש כי הנשיא האמריקאי הפך להיות יותר מבקר של נתניהו, הן בהצהרות פומביות והן בשיחות פרטיות.
"חשבנו שאנחנו יוצאים מהרגיל"
המגזין ציטט 7 גורמים ואנשי ציבור אמריקאים וישראלים מעודכנים כי המשבר של ישראל עם הממשל האמריקאי "גדול בהרבה מג'י.די. ואנס", והצבעה לכך שסגן הנשיא ממצג מציאות חדשה בוושינגטון בה ישראל כבר לא זוכה למעמד יוצא דופן הממוקם מעל יתר הבריתות של ארצות הברית.
יועץ פוליטי ישראלי, לפי פוליטיקו, ציין כי תל אביב שמה הימור עם חזרת הנשיא טראמפ לבית הלבן על כך שיתחשב במעמד היוצא דופן שניתן לה מבלי להיתקל בדרישות המודל של "אמריקה לפני הכל", אך הוא הכיר שהראיה הזו הייתה טעות, והוסיף:"היינו תמים כשחשבנו שנהיה יוצא דופן מיוחד בתוך המדיניות הזו".
המצב הגרוע יותר
פוליטיקו ציינה רמזים הולכים ומתרבים על תקרירות במערכות היחסים בין הצדדים, והביאה לכך כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ביקר בוושינגטון 5 פעמים במהלך שנת 2025, וכי לא ביקר יותר מפעם אחת השנה, בלי שיהיו תוכניות מוצהרות לביקור חדש, במקביל לירידה בולטת בקצב השיחות הטלפוניות בין שתי הממשלות.
מקור מעודכן ציין כי השיחות הטלפוניות בין הממשלות האמריקאיות והישראליות ירדו בצורה משמעותית לאחרונה, מזהיר כי הקשרים הדו-צדדיים עשויים ללכת לעבר הידרדרות נוספת.
והוסיף: "אין אנו סבורים שהגענו עדיין לשיא הגרוע ביותר, ומה שמגיע יכול להיות גרוע יותר".
מנגד, הדגישה דוברת הבית הלבן כי הנשיא טראמפ וסגנו ואנס מחזיקים בעמדה דומה כלפי ישראל, והדגישה כי "תמיד הייתה בעלת ברית גדולה של ארצות הברית". בנוסף ציינה כי טראמפ "לא היה שווה במערך התמיכה שלו בישראל ובתהליך לשלום", ושיבחה את השותפות הצבאית הישראלית במהלך פעילות "הזעם האפי" נגד איראן.
מקורות ואנשי ציבור אמריקאים וישראלים שדיברו עם המגזין ציפו להגברת הפערים בין וושינגטון לתל אביב במהלך החודשים הקרובים, לאור ההולך והגובר של הבדלים באינטרסים ובעדיפויות בין הצדדים.
מקור: פוליטיקו
נתניהו: ההסכם עם לבנון מהווה מכה לאיראן ולחיזבאללה
היועץ המסתורי שגרם למהלכים במפלגת העבודה והפיל את קיר סטארמר
דו"ח: ישראל אינה סומכת על ואנס והמצב במערכות היחסים עם וושינגטון גרוע יותר
קטס מאיים בשימוש בכוח נגד איראן אם תפריע ליישום ההסכם עם לבנון
חמאס: עצירת האגרסיה והסרת הסנקציות על רצועת עזה הוא זכות לגיטימית
פציעת ילד בהתנכלות מתנחלים בדרום נאפלאס
וושינגטון וטהראן.. האם החלה שלב ה"משא ומתן בעוצמה"?