"ביזיון ובושה".. חיזבאללה תוקף את הסכם המסגרת ומבקש מהשלטון לחזור בו
חדשות אחרונות

"ביזיון ובושה".. חיזבאללה תוקף את הסכם המסגרת ומבקש מהשלטון לחזור בו

סדא ניוז - המזכיר הכללי של חיזבאללה, נעים קאסם, תקף בחריפות את הסכם המסגרת שהוכרז בין השלטונות הלבנוניים לבין ישראל, וכינה אותו "נפילה איומה" ו"וויתור על ריבונות", והמליץ לשלטונות הלבנוניים לחזור מהם ולציית למה שכונה סיכום המוסדות בין איראן לארה"ב.

קאסם אמר, בהודעה כתובה שהוציאה אתמול שבת, שההסכם מעניק לגיטימציה להמשך הקיום הישראלי בשטחים הלבנוניים לתקופה ממושכת, והזהיר שזה עשוי להוביל לסיפוח של אותם האזורים לישראל.

הוא הוסיף כי הקישור בין הנסיגה הישראלית לפירוק הנשק של ההתנגדות מהווה הצעה מסוכנת מאוד החורגת מכל הקווים האדומים, והבין שהיא שמה את עתיד לבנון ככְּתי למען התנאים הישראליים.

בערב יום שישי, וושינגטון חוותה את החתימה על "הסכם מסגרת" בין ביירות לתל אביב, בסיום הסיבוב החמישי של המשא ומתן הישיר שהתקיים בארצות הברית. ההסכם, המורכב מ-14 סעיפים, קובע כי הכוחות המזוינים הלבנוניים אמורים בהדרגה לקחת את האחריות האבטחתית המלאה והאפקטיבית באזורים ניסיוניים ממנה ייסוג צה"ל בדרום לבנון.

וויתורים חינם

קאסם האשים את השלטונות הלבנוניים בהפניית אתילי כוחות שהיו זמינים להם, והדגיש שהמשא ומתן הישיר עם ישראל מהווה וויתורים חינם ומגיע בהעדר אלמנטי לחץ שמאפשרים ללבנון לכפות את תנאיו.

הוא דיבר גם על כך שההסכם מתנגד לעקרון הריבונות הלאומית ומקנה לישראל רווחים פוליטיים ואבטחתיים ללא תמורה.

המזכיר הכללי של חיזבאללה ציין כי סיכום המוסדות בין איראן לארה"ב כלל התחייבות להפסיק את הפעולות הצבאיות ולוודא את שלמות השטחים הלבנוניים וריבונותם, עם פרק זמן מוגדר להגיע להסכם סופי על הנושאים הממתינים. הוא ראה שהשלטונות הלבנוניים התעלמו מההזדמנות הזו, ובחרו להמשיך במסלול חלופי המשרת את האינטרסים הישראלים.

הוא גם הביע ביקורת על מה שנאמר בהסכם בנוגע למנגנוני פריסת צבא לבנון ומעקב אחרי יישום ההתחייבויות האבטחתיות, והבין שזה מעניק לישראל תפקיד ישיר במעקב אחר העניינים הפנימיים הלבנוניים, ומקשר כל נסיגה מהשטחים הכבושים לשאלת פירוק הנשק של ההתנגדות ברמה הלאומית.

"נפילה איומה"

קאסם הדגיש כי כל הסכם צריך להיות מוגבל לטיפול בנושא הכיבוש הישראלי של השטחים הלבנוניים, מבלי לקשרו לנושאים הפנימיים הקשורים לנשק או לעתיד המערכת האבטחתית במדינה, והדגיש כי ישראל מחויבת לסגת ככוח כובש ולא בתמורה לתנאים נוספים.

הוא תיאר את הסכם המסגרת שנחתם בוושינגטון כ"ביזיון ובושה וויתור על הריבונות", והוסיף: "מה זו הנפילה הזו? מה זו החטא הגדול של וויתור על הריבונות לאויב הישראלי?".

קאסם הדגיש כי מפלגתו אינה מכירה בהסכם זה ומזמינה לפעול למימוש מה שנאמר בהסכם המוסדות האיראני-אמריקני, ולהמשיך את הלחצים הפוליטיים והדיפלומטיים לצורך נסיגת ישראל מהשטחים הלבנוניים.

הוא קרא לשלטונות הלבנוניים לבחון מחדש את עמדותיהם ולחזור מההסכם, והדגיש את מוכנות חיזבאללה לשתף פעולה למען מה שכינה הגנת ריבונות לבנון, שחרור שטחיה, חזרת התושבים לאזוריהם ושיקום.

כמו כן, הוא חידד את מחויבות המפלגה לבחירת ההתנגדות, ואמר כי המפלגה "לא עזבה את המגרש בתנאים הקשים ולא תעזוב אותו", והדגיש את המשך העבודה למען התמודדות עם הכיבוש הישראלי.

"זו האיומה, הו בני עמי"

ביום שישי, אמר הנשיא הלבנוני, ג'וזף עון, בהודעה, שההסכם "מהווה צעד ראשון בדרך לשוב את ריבונות לבנון על שטחיה באופן מלא ולא מופחת".

נתניהו הוסיף שההסכם מתיר להתחיל את פרישת צבא לבנון באזורים ספציפיים על בסיס המלצת צה"ל, כאשר הביצוע יתחיל בשני אזורים ניסיוניים.