וושינגטון וטהראן.. האם החלה שלב ה"משא ומתן בעוצמה"?
סדה ניוז - בין הרתעה צבאית למסלול דיפלומטי, וושינגטון מציבה כללים חדשים בנוגע לטיפול בטהראן, שמו של הכלל הוא משא ומתן מעמד של כוח.
כאן עולה השאלה, האם הצליח המודל הזה להכיל את ההסלמה ולהשלים את המסלול הדיפלומטי, או שמא זה יכול להיות התחלה של סדרה של הפרות הדדיות.
לאחר שהותקפה ספינה מסחרית במצר הורמוז, וושינגטון לא העניקה לטהראן זמן לתגובה או להסבר, אלא הגיבה מיד בהתקפות אוויריות שכוונו למוקדים של טילים, כלי טיס בלתי מאוישים ורדארים חופיים.
לאחר מכן, נציג הנשיא האמריקני ג'י די ואנס סגר את הדלת לפרשנות בהצהרה נחרצת, ואמר כי אלימות תיענה באלימות.
ואם יש לטהראן כל חילוקי דעות לגבי יישום המו"מ, שתיצור קשר טלפוני עם וושינגטון ולא תשגר כלי טיס בלתי מאוישים על ספינות.
האירועים הביאו את המסלול הדיפלומטי בין וושינגטון לטהראן למבחן הקשה ביותר שלו מאז שנחתם המו"מ בין הצדדים.
הנשיא דונלד טראמפ התייחס להתקפה כהפרה טיפשית של הפסקת האש, והדגיש שכל איום על השיט במצר הורמוז לא יעבור מבלי תגובה.
לפי הצד האמריקני, המכה לא הייתה הכרזת מלחמה חדשה, אלא הכרזת כללים שבהם תמיד נודעה ממשלת טראמפ, כללים שאומרים כי דלת המשא ומתן תישאר פתוחה, אך כל ניסיון למשא ומתן באש, ייענה באש.
טהראן ראתה, בשבת, את ההתקפות שביצעה ארצות הברית, ביום שישי, נגד שטחה כ"הפרה בוטה" של המו"מ שנחתם בין השניים והשואף לסיים את המלחמה במזרח התיכון.
והמשרד לעניינים חיצוניים האיראני מסר בהודעה כי איראן "ג condemן בגינוי חריף את ההתקפות האוויריות שביצע הצבא האמריקאי בערב יום שישי 26 ביוני, על אתרים שונים בחוף הדרומי של איראן".
המשרד הוסיף כי התקפות אלה "מהוות הפרה בוטה של הסעיף הרביעי של המאמר השני של מפקד האומות המאוחדות, והפרה בוטה של הסעיף הראשון של המו"מ" שהושג עם ארצות הברית במחצית יוני.
איראן התקיפה אתרים אמריקניים בתגובה להתקפות אמריקאיות שהכו את המדינה, כך דיווחו אמצעי תקשורת רשמיים איראניים בשבת, זאת לאחר שוושינגטון האשימה את טהראן בהתקפה על אחת מספינות המסחר שלה במצר הורמוז.
החלפת האש הזו היא הראשונה מסוגה הידועה מאז נחתם המו"מ בין וושינגטון לטהראן ב-17 ביוני.
זה עורר שאלות על המאמצים להחזיק את המעבר המימי החיוני פתוח בנוכח המו"מ של וושינגטון וטהראן להשגת הסכם סופי למלחמה שהחלה ב-28 בפברואר במתקפות אמריקאיות וישראליות על איראן.
פציעת ילד בהתנכלות מתנחלים בדרום נאפלאס
וושינגטון וטהראן.. האם החלה שלב ה"משא ומתן בעוצמה"?
"ביזיון ובושה".. חיזבאללה תוקף את הסכם המסגרת ומבקש מהשלטון לחזור בו
الرئيس عباس يبعث برسائل هامة للبابا وقادة دول بشأن خطورة استهداف إسرائيل للكنائس
המרכז הלאומי: כוחות הכיבוש מקדמים פרויקטים התיישבותיים חדשים שמשנים את המציאות בצפון הגדה
מכות אמריקאיות ואיראניות מוגבלות, ופנס מזהיר את טהראן
הכיבוש ממשיך בהפרות שלו על הפסקת האש בעזה