המגעים הלבנוניים-ישראלים בוושינגטון: חילוקי דעות על מפות היציאה ומקצב היציאה
חדשות אחרונות

המגעים הלבנוניים-ישראלים בוושינגטון: חילוקי דעות על מפות היציאה ומקצב היציאה

סדא ניוז - ישראל ולבנון דנים, בשלב החמישי של השיחות המתנהלות בוושינגטון בחסות אמריקאית, בסידורים הנוגעים להתחלת היציאה הישראלית מהאדמות הלבנוניות, על רקע חילוקי דעות לגבי קצב היציאה והאזורים שיכללו את הצעד, בזמן שטל אביב ממשיכה להתעקש על שמירה על נוכחותה הצבאית בדרום לבנון.

כך פורסם על ידי רשות השידור הישראלית הציבורית ("כאן 11"), בשעות הערב של יום רביעי, והוזכר כי היום השני של סבב המשא ומתן הנוכחי, שהחל ביום שלישי, מתנהל במשרדי משרד ההגנה האמריקאי (הפנטגון), שם דנים הצדדים במפות הפריסה בשטח ובמנגנוני התחלת היציאה הישראלית.

היא ציטטה ממקורות מעודכנים כי חילוקי דעות התעוררו מהיום הראשון לגבי מהירות היציאה והאזורים שיכולות להצא מהם הכוחות הישראליים, והדגישה כי השיחות מתקדמות לעבר יציאה ישראלית מאזורי מסוימים, מבלי שהדבר יכלול את כל האזורים שמפוקחים על ידי הכוחות הישראליים בדרום לבנון.

רוביו מדגיש דיון על "אזורים ניסי" תחת שליטת צבא לבנון

בהקשר זה, הדגיש שר החוץ האמריקאי, מרקו רוביו, כי אחד הנושאים המונחים על השולחן בשיחות הוא הקמת "אזורים ניסיים" בדרום לבנון, אותם צפוי צבא לבנון לשלוט בהם ולהגן עליהם לפני המעבר לאזורים אחרים.

העיתון "ידיעות אחרונות" ציטט את רוביו שאמר כי הרעיון הוא לזהות אזורים מסוימים "שאליהם ייכנס צבא לבנון וייקח שליטה עליהם ולהגן עליהם, ואז לעבור לאזור הבא".

הוא הוסיף כי ארצות הברית מקווה שצבא לבנון והממשלה הלבנונית יצליחו להרחיב את שליטתם על שטחים נוספים, כשהוא טוען כי "הצד שצריך לשלוט בלבנון הוא הממשלה הלבנונית הלגיטימית, ולא חיזבאללה".

רוביו אמר כי הירידה בנוכחות הישראלית בלבנון קשורה ליכולות צבא לבנון לקחת על עצמן את האחריות הביטחונית, והוסיף כי תהליך זה "יהיה הדרגתי" ודורש זמן.

התעקשות ישראלית להישאר באזורים בדרום לבנון

במקביל למשא ומתן, ציין העיתון כי ראש הממשלה הישראלית, בנימין נתניהו, הודיע לחברי המועצה המינימלית לענייני מדינה וביטחונית (הקבינט), במהלך ישיבה שנערכה בשבוע שעבר, כי הוא הדגיש בשיחתו עם הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, את מה שכינה "הקווים האדומים" הישראליים בלבנון.

על פי העיתון, נתניהו אימת בפני טראמפ כי ישראל מתכוונת להמשיך להתעקש על שמירה באזורים מסוימים בדרום לבנון, ביניהם אזור השקיף (הבפאור), ואמר לנשיא האמריקאי: "אעשה מה שאתה היית עושה כדי להגן על אזרחיך".

כמו כן, העיתון ציין כי נתניהו ערך במהלך הישיבה שני שיחות נפרדות עם בכירים אמריקאיים, אחת מהן נמשכה זמן רב, והודיע לשרים לאחר מכן שהוא שוחח עם טראמפ ואיחל לו במלאת יום הולדתו.

ארבעה נושאים בין ישראל לארצות הברית

על פי מה שפורסם ב"ידיעות אחרונות", הציג ראש המועצה לביטחון לאומי הישראלי, שמואל בן עזרא, בפני הקבינט ארבעה נושאים מרכזיים שדן בהם נתניהו עם ההנהגה האמריקאית.

נושאים אלו כוללים את שמירה על מה שמכונה ישראלית "הקו הצהוב" בלבנון, התיאום עם וושינגטון לגבי כל פגיעות ישראליות פוטנציאליות נגד חיזבאללה במקרה שישראל תמצא שהוא מפר את הפסקת האש, ומנגנוני התגובה לכל פגיעות איראניות נגד ישראל, בנוסף לעמדות בנושא התכנית האיראנית גרעינית, במיוחד דרישת "אפס העשרה" לאורניום.

ביקור צפוי של מפקד "סנטרקום"

לאור ההתפתחויות הללו, צפוי כי ביום חמישי יגיע לישראל מפקד הפיקוד המרכזי האמריקאי (סנטרקום), ברד קופר, לביקור שבו ינהל שיחות עם ראשת המטה הכללי הישראלי, איал זמיר, ועם שר הביטחון, ישראל כץ.

"ידיעות אחרונות" ציינה כי השיחות יעסקו בהתפתחויות הנוגעות לאיראן ולבנון, בתיאום הביטחוני והאסטרטגי בין וושינגטון לטל אביב, לצד ההערכות המודיעיניות הקשורות לחיזבאללה ולהתפתחויות בגבול הלבנוני.

דאגה ישראלית מתגובות טראמפ לגבי סוריה

במקביל, נערכה ישיבת והדסה בצהריים של יום רביעי, להפגיש את ענייני סוריה והשלכותיו על לבנון, בעקבות הצהרות טראמפ שבהן דיבר על האפשרות שיש לסוריה תפקיד בטיפול בעניין הלבנוני.

הדיווחים ציינו כי המוסדות הפוליטיים והביטחוניים הישראליים רואים בעין טובה את האפשרות להעניק לדמשק תפקיד הולך ומתרקם בזירה הלבנונית, לאור ההתקרבות המתרקמת בין וושינגטון לנשיא הסורי, אחמד al-שרע, ומה שעשוי להיות מלווה במבני סידורים אזרחיים חדשים.