פריט לא מזוהה פוגע בספינה סמוך למצר הורמוז
ערבי ובינלאומי

פריט לא מזוהה פוגע בספינה סמוך למצר הורמוז

סדה ניוז - ביום חמישי, אמרה רשות עסקי הסחר הימי הבריטית, כי ספינת סוחר נפגעה מפריט לא מזוהה בצדה הימני, במרחק של 7.5 מיילים ימיים מדרום-מזרח לאזור בעומאן, מה שגרם לנזקים בגשר הפיקוד, ללא דיווח על פגיעות או זיהום סביבתי.

הרשות הוסיפה כי רב הספינה דיווח שלא היו פגיעות או השפעות סביבתיות, והצביעה על כך שהרשויות בודקות את האירוע, ומזמינה את הספינות לנקוט זהירות בזמן המעבר ולדווח על כל פעילות חשודה.

המקרה התרחש בזמן שבו הזהיר "משמרות המהפכה" האיראניים, ביום חמישי, את הספינות שלא לציית לנתיבים שנקבעו על ידי טהראן למעבר דרך מצר הורמוז, ודחה את מסלולי השיט שהוכרזו לאחרונה מבלי להתאם עם איראן, ותיאר אותם כ"לא מקובלים ומסוכנים".

איראן למעשה השתלטה על המסלול החיוני הזה במהלך המלחמה, מה שגרם לשיבוש בהזרמת הנפט והצית הפרעות בשוקי האנרגיה הגלובליים ובכלכלה הרחבה יותר. על אף חזרת התנועה, טהראן אמרה שהיא תמשיך להפעיל שליטה על המצר.

ההזהרה האיראנית הגיעה לאחר שסולטנות עומאן הודיעה על נתיבי שיט זמניים במצר, בתיאום עם הארגון הימי הבינלאומי של האומות המאוחדות.

נתונים שפורסמו על ידי הארגון, ביום חמישי, הראו כי כ-57 ספינות שנושאות בערך 1100 מלחמים עברו את מצר הורמוז מאז ה-23 ביוני, במסגרת תוכנית פינוי שהשיקה האומות המאוחדות השבוע.

הארגון ציין כי אלו הנתונים הראשונים שהוא מפרסם בנוגע ליוזמה, שמטרתה לסייע למאות ספינות הנושאות כ-11,000 מלחמים לעזוב את המצר. לפי הנתונים, 13 ספינות עברו את המצר ב-23 ביוני, 32 ספינות אתמול, ו-12 ספינות בבוקר יום חמישי.

שר החוץ האמריקאי מרקו רוביו נאם בבחריין, ואמר כי ארצות הברית לא תאפשר לאיראן לגבות תשלום עבור הספינות שעוברות במצר, אשר לפני המלחמה עברו בו כ-20% מהאספקה העולמית של נפט וגז טבעי נוזלי.

רוביו אמר לשרי החוץ של מדינות המפרץ: "העובדה היא שאין מדינה על פני כדור הארץ שיש לה זכות לגבות תשלום על השימוש בדרכי שיט בינלאומיות. זה לא יהיה אף פעם תנאי מקובל בכל הסכם".

בדר בן חמד אל-בוסעידי, שר החוץ של עומאן, שנמצאת בצד הנגדי של איראן במצר, ציין במהלך הפגישה כי ההסדרים הקשורים לשיט בעתיד לא צריכים לכלול תשלומי מעבר.

במקביל למהלכים דיפלומטיים, פיקוד המרכז האמריקאי (סנטקום) פרסם סרטון שמראה מטוסי קרב "F-35" הממריאים ונוחתים על הספינה האמפיבית "USS טריפולי", הספינה הראשית של קבוצת "טריפולי" האמפיבית ויחידת החיל הנחתים האמריקאית ה-31, והדגיש שהמלחים והנחתים האמריקאים ממשיכים לבצע פעולות בים הערבי.

ביום רביעי, אמר שר האנרגיה האמריקאי קريس ראית, כי השיט דרך המצר מתקרב לרמות שלפני המלחמה שהחלה ב-28 בפברואר, כשיצאו לפחות 20 מיליון ברזלים מהמצר במהלך 24 השעות האחרונות.

בהתפתחות קשורה, קבוצת השיט הדנית "מרסק" הודיעה ביום חמישי כי הספינה "מרסק בלטימור" וספינה אחרת שכרתה החברה לתקופה מסוימת חצו בהצלחה את מצר הורמוז ויצאו מהמפרץ במהלך הלילה.

"מרסק" ציינה בהודעה כי המעבר התרחש "בתיאום הדוק עם השותפים הביטחוניים שלנו, לאחר ביצוע הערכות ביטחוניות מקיפות".

המלחמה האמריקאית - הישראלית על איראן, שהחלה ב-28 בפברואר, שיבשה את תנועת הובלה ושיט באזור המזרח התיכון, ורבות מהספינות, כולל ספינות של "מרסק" וחברות מתחרות כמו "הבאג' לויד" ו"CMA-CGM", לא הצליחו להיכנס או לעזוב את המפרץ.

"מרסק" הסבירה שהיא שואפת להוציא ספינה מתוך שלוש ספינות שלה שעדיין נמצאות במפרץ ממצר הורמוז מאוחר יותר, בעוד ששתי הספינות האחרות ישמשו בשירותי הובלה ימית בתוך המפרץ.

החברה ציינה כי הועברו 44 אלף קונטיינרים מתוך 47 אלף שהיו בדרך לאזור המפרץ עם התפרצות המלחמה, בעוד ששלושת אלפים קונטיינרים עדיין ממתינים למסירה הסופית.