ועדה של האומות המאוחדות: ישראל מכוונת את הילד "בכוונה" במסגרת "ההכחדה" בעזה
חדשות אחרונות

ועדה של האומות המאוחדות: ישראל מכוונת את הילד "בכוונה" במסגרת "ההכחדה" בעזה

SadaNews - ועדת חקירה של האומות המאוחדות האשימה את ישראל בכוונת מכוון את הילדים הפלסטינים, ואמרה שזה הפך לגורם מרכזי ב"ההכחדה" המתרקמת ברצועת עזה, כך עולה מדו"ח שפורסם ביום שלישי וזכה לביקורת ממדינת ישראל.

ועדת החקירה הבינלאומית העצמאית של האומות המאוחדות, המוקדשת לגדה המערבית הפלסטינית, קבעה בשנה שעברה שישראל מבצעת "השמדה עם" במלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 2023.

בדו"ח החדש שלה צוין שהרצח ברצועת עזה הנתונה למצור והרס נמשך למרות ההסכם להפסקת אש שפורסם ב-10 באוקטובר 2025.

הדו"ח ציין כי "הס authorities ישראליות וכוחות הביטחון מכוונים את הילדים הפלסטינים בכוונה, מה שמוביל לביצוע פשע ההשמדא ופשעים נגד האנושות ופשעים מלחמתיים ברצועת עזה, ולפשעים מלחמתיים בגדה המערבית", כאשר רמת האלימות עלתה מאז מלחמת עזה.

ראוי לציין כי "הכוונה המכוונת של ילדים היא אחד המרכיבים המרכזיים המוכיחים את כוונת ההשמדא של הרשויות הישראליות וכוחות הביטחון במטרה להחריב את הקבוצה הפלסטינית, באופן מלא או חלקי, בעזה".

ועדת החקירה, שאינה מדברת בשם הארגון הבינלאומי, הגיעה לסיכום בספטמבר 2025 שישראל ביצעה "השמדה עם" בעזה. מדינת ישראל דחתה את הסיכום הזה.

יו"ר הוועדה סריניבאסן מורלידאר אמר: "הראיות מראות כי הילדים הפלסטינים היו מיעוט קרבנות אלימות מכוונת על ידי כוחות הביטחון הישראלים", והוסיף: "גם לאחר הפסקת האש באוקטובר 2025, ילדים עדיין נורו ונפצעו קשה, עם המשך הפקפקות של ישראל בהפסקת האש והגנה על הילדים הפלסטינים ממסגרת החוק הבינלאומי".

ישראל, שהטילה ביקורת על פעילות הוועדה, דחתה את המסקנות של הדו"ח החדש, ואמרה שהוא "מזיק".

ועדת זכויות האדם של האומות המאוחדות הקימה את הוועדה בשנת 2021.

ביום דו"ח זה, הוועדה בדקה פשעים הפוגעים בחיי הילדים כיום במשך שנים רבות, בנוסף לנסיבות הכליאה שלהם על ידי הרשויות הישראליות.

והיא הוסיפה: "הפגיעות הפיזיות והנפשיות הקשות, הטראומה הציבורית, היתמות, הניתוק, הנכות, והעקירה החוזרת, מחקו את הילדות והרעיבו אותם. השארת השפעות ילוו את ילדי עזה כל חייהם, והרסו את החינוך והשירותים הבריאותיים".

היא הוסיפה: "ילדים פלסטינים נתפסו על ידי הרשויות הישראליות ונפגעו בעינויים ובצורות אחרות חמורות של התעללות ובבתי הכלא ובמתקני המעצר בישראל, מבלי שיש להם מידע על מקום הימצאותם. כוחות הביטחון הישראליים השתמשו באלימות מינית ומגדרית נגד ילדים כחלק מהכיבוש כדי לדכא את העמדה הקולקטיבית, שקשורה לדפוס ארוך טווח של השפלה ועוינות ישראלית".

ועדה ראתה כי "בכוונתה את הילדים, ישראל פורסת את התשתית של החברה הפלסטינית ומחלישה את היכולת שלה לשמור ולממש את זכותה כעם לקבוע את עתידה".

הדו"ח ציטט את יו"ר הוועדה שאמר: "אי אפשר להפריד בין הגנת הילדים הפלסטינים לבין טפול בהם ושמירה על חייהם לבין זכותו של העם הפלסטיני לקבוע את גורלו ואת קיומו. באמצעות הכוונה של הילדים, ישראל פוגעת ביכולת של העם הפלסטיני עצמו".

הדו"ח פורסם ימים לאחר שהועדה האומות המאוחדות לילדים (יוניסף) הזהירה כי הפסקת האש המוכרזת בעזה היא "אשליה רגשית" לילדים הפלסטינים, תוך הדגשה כי 265 מהם נהרגו מאז תחילתה ב-10 באוקטובר 2025.

דובר יוניסף, ג'יימס אלדי, ציין כי רוב הילדים הללו נהרגו "על ידי הכוחות הישראליים". הוא הסביר: "מספר מצומצם מהם היו קרבנות של חומרים לא מתפוצצים, ועוד פחות מהם קרבנות של מיליציות. אבל רובם נהרגו על ידי כוחות הביטחון הישראלים בהתקפות אוויריות או פיצוצים או מל"טים".

התקפת חמאס הבלתי נתפס על דרום ישראל הביא למותם של 1221 איש, לפי נתוני סוכנות הידיעות הצרפתית שמבוססים על נתונים ישראליים רשמיים.

במקביל, נהרגו יותר מ-72800 בני אדם כתוצאה מההפצצות והפעולות הצבאיות הישראליות ברצועה, לפי נתוני משרד הבריאות בעזה.

על פי האומות המאוחדות, נהרגו לפחות 20179 ילדים ונפגעו 44143 אחרים בשנתיים הראשונות של המלחמה כתוצאה מהמלחמה בין שני הצדדים.

לעניין זה, הוועדה ראתה כי "ההרס וההרס של בתי יתומים ומוסדות לימוד ברצועת עזה והגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים", זיהם את "טיפול ופיתוח הקוגניטיבי הרגשי והחברתי של הילדים, ופגעו בעקרונות החברה הפלסטינית".

היא הוסיפה: "היכן היעדים הממשלתיים לשירותי טיפול בילדים ובמוסדות טיפול לאם ולעובר בעזה פוגעים באופן ישיר בהישרדותם של הילדים היילודים ועבור העתיד הרבייה הפלסטינית, כולל העלאת שיעורי ההפלות הבלתי מתוכננות, המומים והנכות הנמשכים בין הילדים היילודים, מה שגרם לחיסול חיי הילדים הפלסטינים היילודים ולרציפות האוכלוסייה".

היא גם ראתה כי "הרעב" שנגרם בעקבות המצור הישראלי על רצועת עזה והגריעה מהמשאבים ההומניטריים המותרת עלולה "לגרום למכח רעב של ילדים פלסטינים ולפגוע קשות בבריאות רבות מהילדים האחרים, ולמנוע מהם תזונה בסיסית, והגביר לסיכון ללקות במחלות, נוכח הירידה בחיסון, חוסר ביטחון תזונתי, והשמדת שירותי הבריאות".

מורלידר הזהיר כי "אפילו אם הפצצות ורעשים ישתתקו בעזה ובגדה המערבית, הילדים הפלסטינים לא יצליחו להתאושש בין לילה. ההרס לבריאותם, חינוכם וצמיחתם הוא בלתי הפיך".