טהראן: שיתוף הפעולה עם "סוכנות האנרגיה האטומית" נמשך בהתאם למסגרות הקיימות
ערבי ובינלאומי

טהראן: שיתוף הפעולה עם "סוכנות האנרגיה האטומית" נמשך בהתאם למסגרות הקיימות

סדה ניוז - דיבר דובר משרד החוץ האיראני ישמעיל בקאי ואמר כי שיתוף הפעולה של איראן עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית יימשך בהתאם למנגנונים הפעילים כיום, וכפי שמתואם עם החלטות הפרלמנט האיראני והחלטות המועצה הגבוהה לביטחון לאומי.

בקאי הדגיש כי ביצוע התחייבויות איראן לפי ההסכם עם איסלאמבאד יישאר מותנה בביצוע ההתחייבויות של הצד השני הקשורות לסיום המלחמה, להמשך הייצוא של הנפט האיראני, ולשחרור הנכסים והכספים הקפואים.

הצהרותיו של בקאי הגיעו שעות לאחר הצהרת סגן הנשיא האמריקאי ג'י די ואנס כי איראן הסכימה להזמין את המפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לחזור, תוך שהוא מציין כי השיחות בנוגע לפעולות הפיקוח הגרעיני עשויות להתחיל במהלך הימים הקרובים, ואולי כבר במהלך השבוע הזה.

ואנס ראה את חזרת המפקחים כ"צעדים גדולים", אשר מהווים תחילת מסלול שמטרתו להבטיח שהתוכנית הגרעינית האיראנית לא תהפוך לתוכנית צבאית.

הסוכנות "אירנה" דיווחה ממקורות יודעי דבר על שיחות בשוויץ כי המשלחת האיראנית לא עשתה במהלך הישיבות שנמשכו כ-18 שעות שום משא ומתן מפורט בנוגע לקובץ הגרעיני, ולא קיבלה שום התחייבויות חדשות בתחום זה.

המקורות הוסיפו כי תחילת המשא ומתן הגרעיני במסגרת ההסכם עם איסלאמבאד לסיום הסכסוך בין איראן לארצות הברית נותרה מותנית בהוצאה לפועל של הסעיף ה-13 של ההסכם.

בהקשר זה, הדגיש בקאי כי השיחות שהתקיימו בשוויץ לא כללו משא ומתן מפורט בנוגע לתוכנית הגרעינית, וכי טהראן לא לקחה על עצמה שום התחייבויות חדשות שעולות מעבר למסגרות החוקיות הקיימות ביחסה עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית.

במקביל, הסוכנות "תסנים" التابعة ל"משמרות המהפכה" הטילה ספק בדיווחים האמריקאיים שדיברו על הסכמת איראן לחזרת המפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, וכינתה מהלך כזה כ"נוגד להסכם" ו"נזק עז" לאינטרסים האיראניים.

עמדת הסוכנות הגיעה לאחר הצהרות שר האוצר האמריקאי סקוט פינט, אשר קשר בין הוצאת פטורים זמניים ליצוא הנפט האיראני לבין התחייבויות שדבריו היו כי טהראן הסכימה להם, כולל הבטחת חופש השיט במצר הורמוז ואישור חזרת מפקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית.

הסוכנות "תסנים" ציינה כי אף נציג איראני או חבר בצוות המו"מ לא אישר עד כה את הסיפור הזה, והוסיפה כי מדיניות ה"ערפול הגרעיני" وعدم חשיפת המיקומים או הפרטים של חמרים גרעיניים מועשרים מהווים אחת מכרטיסי הכוח של איראן מול הלחצים האמריקאיים.

הסוכנות הוסיפה כי האישור למפקחים לחזור עשוי, מצדה, להקטין את הערפול הזה, ולספק לארצות הברית מידע נוסף על התוכנית הגרעינית האיראנית, דבר שהיא ראתה כ"שירות לתועלת היריבים".

כמו כן היא ציינה כי ההסכם לא כולל שום סעיף המתאר מתן רשות שכזו, והוסיפה כי איראן לא אמורה לשאת התחייבויות שמעלות על מה שצוין בהסכם.

הסוכנות ציטטה ממקורות איראניים שהשתתפו בשיחות בשוויץ ואמרו כי הם התנגדו להשתתפותו של המנהל הכללי של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי בכינוסים.

"תסנים" הוליכה ביקורת על הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, כאשר טענה כי היא לא גינתה את המתקפות שכוונו כלפי המתקנים הגרעיניים האיראניים, וראתה שכל חקירה על חזרת המפקחים צריכה להידחות לשלב ההסכם הסופי, שלדבריה סיכויי ההגעה אליו עדיין אינם ודאיים לאור הניסיון הקודם עם ארצות הברית.