מחקר מפתיע: שינוי הדיאטה שלך עשוי לגרום לך להיראות צעיר יותר בתוך חודש אחד
SadaNews - האם שינוי התזונה שלך יכול לגרום לגופך להיראות צעיר יותר? מחקרים רבים בשנים האחרונות מצביעים על כך שהתזונה משפיעה באופן משמעותי על הבריאות, אך מחקר חדש מציע כי השפעת המזון עשויה להיות מהירה ועמוקה יותר ממה שחשבו בעבר. התוצאות הראו ששינויים בתזונה המתקבלים במודעות עשויים לסייע בהפחתת הגיל הביולוגי בתוך ארבעה שבועות בלבד.
לפי המחקר שדווח על ידי אתר «FareWell Health», דיאטות עשירות בפחמימות מורכבות וסיבים, כמו קטניות, דגנים מלאים, ירקות ופירות, עם הפחתה במזון מעובד ושומני חיות, הצליחו להשיג את התוצאות הטובות ביותר.
מה גילה המחקר?
המחקר כלל 104 מבוגרים בגילאי 65-75, וחולקו לארבע קבוצות דיאטה שונות:
- דיאטה גבוהה בשומנים שכוללת מוצרים מן החי.
- דיאטה גבוהה בפחמימות שכוללת מוצרים מן החי.
- דיאטת צמחונים למחצה גבוהה בשומנים.
- דיאטת צמחונים למחצה גבוהה בפחמימות.
התוצאות הראו כי המשתתפים שעקבו אחרי הדיאטה הגבוהה בשומנים, שהיא הקרובה ביותר לסגנון התזונה הרגיל שלהם, לא רשמו שינויים משמעותיים בגיל הביולוגי, שהוא מדד שמשקף את בריאות הגוף ברמה התאית.
מנגד, המשתתפים שיעקבו אחרי הדיאטה העשירה בפחמימות מורכבות חוו ירידה ברורה ובעלת משמעות סטטיסטית בגיל הביולוגי.
גם הקבוצות הצמחוניות למחצה רשמו שיפור, אם כי התוצאות היו פחות ברורות מהבחינה הסטטיסטית.
איזה סגנון תזונה הוא היעיל ביותר?
אמר דיויד גולדמן, חוקר מאוניברסיטת הלסינקי ומומחה במדעי התזונה והמאמצים, כי שלושה דפוסי תזונה נראו בולטים במיוחד:
- הגדלת צריכת פחמימות מורכבות ממזונות מעובדים מעט.
- עקוב אחרי דיאטה צמחונית או צמחונית למחצה עשירה בקטניות, דגנים מלאים, פירות וירקות.
- הגדלת צריכת הסיבים תוך הפחתת חלבונים מן החי ושומני רוויה.
הוא הבהיר כי דפוסים אלה שונים באופן ברור מהדיאטות הרגילות של המשתתפים, ובכך נראה כי השינוי היה הגורם המרכזי מאחורי השיפור המשמעותי בגיל הביולוגי.
מה הכוונה בגיל הביולוגי?
גולדמן הבהיר כי הגיל הכרונולוגי מתפתח באותו שיעור אצל כולם, בעוד שגיל ביולוגי משקף את מצב הבריאות האמיתי של הגוף ברמה התאית והמולקולרית.
החוקרים השתמשו בכלי מדעי מוכר בשם מתודולוגיית קלימרה - דואבל (KDM), אשר מתבססת על קבוצת מדדים ביולוגיים כמו:
- רמות הסוכר בדם.
- כולסטרול.
- לחץ דם.
מדדים אלה משתנים בצורה צפויה עם התקדמות הגיל.
המחקר התרכז במדד הידוע בשם «ΔAge» (מדד ההפרש בין הגיל הביולוגי לגיל הכרונולוגי), אשר מודד את ההפרש בין הגיל הביולוגי המוערך לגיל האמיתי של האדם.
אם התוצאה חיובית, זה אומר שהגוף מזדקן בקצב מהיר יותר מהצפוי, בעוד שהתוצאה השלילית מצביעה על בריאות טובה יותר ויכולת גבוהה יותר להילחם בזקנה.
הקשישים השיגו את התועלת הגדולה ביותר
אחת התוצאות המרתקות במחקר היא כי קשישים הראו שיפור גדול יותר בהשוואה לקבוצות גיל צעירות יותר.
אמרה מהטאב ג'עפרי, פרופסור למדעי התרופות ומנכ"ל מרכז הבריאות הגלובלית באוניברסיטת קליפורניה אירווין: «התוצאות מצביעות על כך שהתערבות תזונתית עשויה להיות בעלת השפעה רבה יותר על הגיל הביולוגי של קשישים בהשוואה לאנשים צעירים יותר».
היא הוסיפה: «אפשר להסיק כי אף פעם לא מאוחר להתחיל לדבוק בדיאטה בריאה».
האם ניתן לשנות את הגיל הביולוגי באמת?
תוצאות המחקר מצביעות על כך שהתזונה יכולה לחולל שינויים מוחשיים במדדי הזקנה בתוך פרק זמן קצר יחסית של לא יותר מארבעה שבועות, ולא לאחר שנים או עשורים כפי שחשבו בעבר.
ג'עפרי רואה שהתוצאות הללו חשובות, כי הן מצביעות על כך שהזקנה הביולוגית הרבה יותר ניתנת לשינוי ממה שחושבים, ושינויים תזונתיים עשויים לסייע בשיפור שנות חיים בריאות ואיכותן.
האם כדאי לשנות את תזונתך?
החוקרים מזהירים כי המחקר היה מוגבל במספר המשתתפים ובמשך מעקב, לכן אין לראות בו הוכחה חד משמעית ששינוי התזונה יוביל בהכרח להפחתת הגיל הביולוגי.
עם זאת, הדיאטה שהשיגה את התוצאות הטובות ביותר דומה מאוד לדיאטת הים התיכון, שהוכח כי מחקרים רבים מחברים אותה לבריאות טובה יותר, ירידה ברמות הדלקת ושיפור בריאות המעיים.
המזונות שהיו קשורים לתוצאות הטובות ביותר
הדיאטות היעילות יותר כוללות כמויות גדולות יותר של:
- ירקות.
- קטניות.
- דגנים מלאים.
- פירות.
- מזונות צמחיים עשירים בסיבים.
מנגד, הם הכילו כמויות פחותות של מזון מעובד ושומני חיות.
למרות שהתוצאות הללו לא מבטיחות הפחתת הגיל הביולוגי אצל כולם, החוקרים מדגישים כי התזונה הזאת מועילה לבריאות באופן כללי.
ג'עפרי אמרה שהתוצאות עשויות לעודד אנשים, במיוחד קשישים, להוסיף עוד מזונות צמחיים לארוחותיהם היומיות ולנצל את יתרונותיהם הבריאותיים הפוטנציאליים.
גביע העולם: ארצות הברית משיגה ניצחון גדול וקנדה שודדת תיקו מרגש
שוד נעליים וציוד של כוכבי אנגליה במהלך שוד ענק באמריקה
עיניים חכמות מעניקות לרכבים אוטונומיים ראייה קרובה יותר לאדם
אבטיח לא רק להרטבה... תועלת בלתי צפויה לבריאות הלב
מחקר מפתיע: שינוי הדיאטה שלך עשוי לגרום לך להיראות צעיר יותר בתוך חודש אחד
למה חוסר שינה גורם לך להרגיש שאתה מבוגר יותר?
מחקר: תוסף תזונה לטיפול בכאבי פרקים קשור להחמרת דמנציה