6 מזונות שמחזקים את הזיכרון עם הגיל
סדנוז - מומחי תזונה אומרים כי כמה מזונות יכולים לשחק תפקיד חשוב בשמירה על בריאות המוח, חיזוק הזיכרון, והפחתת הירידה הקוגניטיבית הקשורה לגיל, ומדגישים כי התזונה היא אחד הגורמים המרכזיים שניתן לשנות כדי לשמור על היכולות המנטליות.
ליז ווינאנדי, דיאטנית ומרצה באוניברסיטת אוהיו, אמרה כי התזונה המועילה לבריאות המוח צריכה להתמקד בהפחתת דלקות ולחץ חמצוני, לצד מתן חומצות שומן מועילות, כמו "אומגה-3" ו"אומגה-6", שתורמות לתמיכה בתפקוד המוחי, לפי מגזין "טיים" האמריקאי.
המומחים הדגישו 6 מזונות עיקריים התומכים בבריאות המוח ומגנים על הזיכרון, במיוחד עם הגיל.
ירקות ירוקים עליים
ג'ניפר ווינטريل, דיאטנית ופרופסורית יסוד באוניברסיטת ראש, ציינה כי ירקות עליים כהים, כמו כרוב קייל, תרד, רוקט, וסלק, הם מהמאכלים הבולטים התומכים בבריאות המוח על סמך הראיות המדעיות הזמינות.
היא ציינה כי מחקרים הראו שאנשים שאוכלים יותר מהמינון היומי של ירקות אלה חווים ירידה קוגניטיבית איטית יותר בהשוואה לאלה שממעטים באכילתם.
פירות יער
המומחים ציינו שכל סוגי הפירות מועילים לבריאות, אך פירות יער, בכל סוגיהם כמו פירות יער כחולים, תותים, ופירות יער אדומים, בולטים בעושרם בחומרי פלאבונואיד צמחיים.
ווינטריל הצביעה כי חומרים אלה קשורים לשיפור בריאות המוח ולהפחתת הסיכון ללקות בדמנציה.
כמו כן, מחקר שנערך על יותר מ-16,000 אחותות הראה כי אכילת פירות יער כחולים ותותים באופן קבוע קשורה לאיטיות בהזדקנות הקוגניטיבית בשיעור של עד שנתיים וחצי.
דגים שומניים
ווינאנדי הדגישה את חשיבות חומצות "אומגה-3" לבריאות המוח, והסבירה כי הן משתתפות בבניית הממברנות שמסביב לתאי העצב ועוזרות לשמור על יעילותם.
דגים שומניים, כמו סלמון, טונה, מקרל, סרדינים, והרינג, הם מהמקורות המזינים העשירים ביותר לחומצות אלה, במיוחד חומצת "DHA", שעל פי מחקרים הפחיתה את הסיכון ללקות בדמנציה ולירידה קוגניטיבית.
ווינטריל הוסיפה כי היתרונות של מוצרי ים לא מסתכמים רק בדגים שומניים, שכן מחקרים מסוימים הראו כי סוגי דגים שונים ומוצרי ים קשורים לשיפור בריאות המוח.
אגוזים וזרעים
המומחים ממליצים גם לאכול אגוזים וזרעים, כמו אגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, קנבוס ודלעת, בשל הימצאותם בחומצה "אלפא לינולנית", שהיא אחת מהצורות הצמחיות של "אומגה-3".
שמן זית
המומחים ציינו כי שמן זית, במיוחד סוּפר פרימיום, הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר בתזונה התומכת בבריאות המוח, בשל הימצאות שומנים חד בלתי רוויים ונוגדי חמצון חזקים עם תכונות נוגדות דלקת.
מחקרים רחבי היקף הראו שאנשים שצרכו לפחות 7 גרם שמן זית ביום היו פחות חשופים למוות הקשור לדמנציה בשיעור של 28 אחוזים במהלך 28 שנים של מעקב.
ביצים
מחקרים חדשים מצביעים על כך שביצים עשויות לתרום לחיזוק הזיכרון ולהפחתת הסיכון ללקות במחלת אלצהיימר. מחקרים הראו כי אכילת לפחות שתי ביצים בשבוע קשורה להפחתת הסיכון ללקות בדמנציה.
ווינטריל ייחסה את היתרונות הללו לחומר הקולין הנמצא בשפע בחלמון הביצה, בנוסף להימצאות ויטמין "D" ומעט חומצת "DHA". לכן המומחים ממליצים לא להסתפק בחלבון הביצה, אלא גם לאכול את החלמון כדי לקבל את היתרון המרבי לבריאות המוח.
גביע העולם: ארצות הברית משיגה ניצחון גדול וקנדה שודדת תיקו מרגש
שוד נעליים וציוד של כוכבי אנגליה במהלך שוד ענק באמריקה
עיניים חכמות מעניקות לרכבים אוטונומיים ראייה קרובה יותר לאדם
אבטיח לא רק להרטבה... תועלת בלתי צפויה לבריאות הלב
מחקר מפתיע: שינוי הדיאטה שלך עשוי לגרום לך להיראות צעיר יותר בתוך חודש אחד
למה חוסר שינה גורם לך להרגיש שאתה מבוגר יותר?
מחקר: תוסף תזונה לטיפול בכאבי פרקים קשור להחמרת דמנציה